تخته سیاه

تخته سیاه

با سلام و تشکر از حسن انتخاب شما کاربران گرامی:
دانش آموزان عزیر و همکاران گرامی این وبلاگ می تواند گامی در جهت پایداری و تثبیت یادگیری و افزایش آموخته های شما عزیزان باشد. لذا امید است این مجموعه بتواند به نیازهای آموزشی شما پاسخ ارائه نماید.
این وبلاگ برای استفاده همکاران عزیز و تبادل تجربه تهیه شده است. همچنین همکاران گرامی می توانند تجریبات و ابتکارات خود را برای استفاده سایر همکاران به ایمیل من ارسال نمایند. مطالب با نام خود همکار در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

"افضلی آموزگار و سرگروه پایه ی ششم منطقه هشت تهران"

شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۱، ۰۲:۳۳ ب.ظ

برنامه ی سالانه واثرات آن درآموزش وتربیت

باسمه تعالی

موضوع: برنامه ی سالانه واثرات آن درآموزش وتربیت                                                       

---------------------------------------------------------------------------------

امام علی (ع) : (تدبیر) آینده نگری قبل از عمل , تو را از پشیمانی ایمن می سازد.)

تعریف برنامه ریزی:

برنامه ریزی عبارت است از فراگرد تعیین وتعریف هدفها , وتدارک اقدامات و وسایلی است که تحقق هدفها را میسر می سازد. برنام ریزی شامل مراحل زیر است :

1- هدف گذاری : تعیین هدفها واولویت آنها

2- پیش نگری : بررسی وپیش بینی منابع وامکانات برای تحقق هدفها

3- بودجه بندی : تشخیص فعالیتها واقداماتی که با استفاده از منابع وامکانات صورت خواهد گرفت( تبدیل امکانات به اقدامات عملی دقیق)

4- تعیین خط مشی ها , روشها وملاکهای عملیات .

هدف گذاری : برنامه ریزی با تعیین هدف آغاز می شود. هدفها , اولاَ معرف سازمان بوده , موجودیت آن را توجیه می کنند؛ ثانیاَ زمینه ی هماهنگی فعالیتهای سازمانی را فراهم کرده , وظایف را به هم مرتبط می سازند؛ و ثالثاَ بعنوان ملاکهای ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرند.

 تعیین هدفها وتحقق آنها تابع شرایط وضوابطی است :

1- هدفها باید تحقق پذیر باشند.

2- هدفها باید سنجش پذیر باشند.

3- هدفها باید پذیرفتنی باشند.

4- هدفها باید همخوانی وتوافق داشته باشند.

پیش نگری : برنامه ها با آینده سر وکار دارند . بنابراین , پس از تعیین هدفها , گام مهم بعدی پیش بینی آینده است . در این مرحله باید راجع به مسائل زیر تصمیم گیری شود :

1- عوامل مهمی که بر تحقق موفقیت آمیز هدفها موثرند , کدامند؟

2- چه اطلاعاتی درباره ی عوامل فوق موجود است؟

3- روش مناسب برای پیش بینی وضعیت هر یک از عوامل مهم در آینده کدام است؟

بودجه بندی : به زبان ساده , سندی است که مشخص می کند که چه مقدار از کل منابع آموزشی به هدفهای خاص در یک دوره ی زمانی معین اختصاص خواهد یافت .

خط مشی : رهنمود کلی برای اجرای برنام , خط مشی نامیده می شود.بازتاب اهداف می باشد و نحوه ی اجرای عملیات را مشخص می کند.

اهمیت برنامه ریزی : برنامه ریزی در آموزش وتربیت در درجه ی اول اهمیت قرار دارد. برنامه ها , مبانی لازم برای هماهنگی , رهبری وکنترل به وجود می آورند وبا مشخص کردن جوانب عملی ورفتاری فعالیتها ( یعنی , چه کسی , چه را , کجا , چه موقع , چگونه باید انجام دهد) , بلا تکلیفی را کاهش می دهند.

 برنامه می کوشد به پرسشهای زیر پاسخ دهیم :  

1- چه کسی وتا چه حد آموزش داده خواهند شد؟

2- برنامه ی تهیه ی شده برای رسیدن به هدفها , چه وسعت وماهیتی دارد؟

3- به چه هدفهایی می خوهند دست یابند؟

4- برای یادگیری موثر محتوای برنامه , از چه روشها , مواد وفعالیتها باید استفاده شود؟

عناصر تشکیل دهنده ی برنامه عبارتند از : هدفها , محتوا و مواد درسی , روشهای تدریس , نتایج یادگیری ونظام ارزشیابی.

 اگر برنامه ها با روشن بینی اجرا شوند وهدفهای آنها قابل فهم وعملی باشند , انتظار می رود که مسئولین بتوانند بازده آموزشی مدارس را بهبود بخشند.

 

 گردآورنده : راضیه خواجه افضلی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۲۱
افضلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی