تخته سیاه

تخته سیاه

با سلام و تشکر از حسن انتخاب شما کاربران گرامی:
دانش آموزان عزیر و همکاران گرامی این وبلاگ می تواند گامی در جهت پایداری و تثبیت یادگیری و افزایش آموخته های شما عزیزان باشد. لذا امید است این مجموعه بتواند به نیازهای آموزشی شما پاسخ ارائه نماید.
این وبلاگ برای استفاده همکاران عزیز و تبادل تجربه تهیه شده است. همچنین همکاران گرامی می توانند تجریبات و ابتکارات خود را برای استفاده سایر همکاران به ایمیل من ارسال نمایند. مطالب با نام خود همکار در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

"افضلی آموزگار و سرگروه پایه ی ششم منطقه هشت تهران"

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

با سلام به شما همکاران گرامی در این قسمت یک نمونه سوال نگارش ( انشا) طراحی شده است امیدوارم برای شما مخاطب عزیز مفید واقع شود.

نمونه سوال نگارش(انشا) دریافت فایل

۳۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۱ ، ۱۸:۴۶
افضلی

با سلام و عرض تسلیت فرا رسیدن ماه محرم

همکار و مخاطب عزیز در این قسمت یک نمونه از سوالات فصل دوم ریاضی طراحی شده است امیدوارم برای شما موثر واقع شود.

راستی همکار گرامی با نظرات خود کمک بزرگی برای مفید بودن مطالب این وبلاگ خواهید کرد. از شما سپاسگزارم.

سوالات فصل دوم ریاضی دریافت فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۱ ، ۱۵:۱۳
افضلی

عاشورا ، تولد دوباره حیات آدمیت و حماسه جاودان عشق و تجلی زیبای توحید است.

در کلاس عاشقی عباس غوغا می کند          در دل هر عاشقی عباس مأوا می کند

هر کسی خواهد رود در مکتب عشق حسین             ثبت نامش را فقط عباس می کند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۱ ، ۱۵:۰۷
افضلی

با سلام به شما همکار و دوست گرامی در این قسمت یک نمونه سوالات از درس مطالعات اجتماعی طرح ریزی شده است. امیدوارم برای شما عیزیان مفید واقع شده باشد. از شما می خواهم برای بهتر شدن این وبلاگ نظرتان را ارائه دهید با تشکر از شما مخاطبین گرامی.

پنج درس اول مطالعات اجتماعی: ( دریافت فایل)

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۱ ، ۱۹:۵۰
افضلی

سلام به شما بزرگواران عرصه تعلیم و تربیت . به شماعزیزان خسته نباشید می گویم: در این قسمت اعتراض شما همکاران گرامی انتقال داده شده و به آن پاسخ گفته شده است .امید است نتیجه داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از اعتراض معلمان پایه ششم ابتدایی نسبت به حجم کتاب ریاضی این پایه خبر داد و گفت: پس از بررسی بیشتر از سوی کارشناسان بازنگری در حجم کتاب ریاضی ششم ابتدایی برای سال آینده صورت می گیرد. محی‌الدین بهرام محمدیان با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با بیان این مطلب درباره اعتراض معلمان نسبت به محتوای کتاب ریاضی گفت: ریاضی پایه ششم با روشهای جدید آموزشی تدوین شده است ومعلمان این پایه باید همزمان با گذراندن دوره های تخصصی،سی دی های آموزشی را نیز برای فراگیری نحوه تدریس تماشا کنند.

وی ادامه داد: البته اعتراضاتی از سوی معلمان روی حجم کتاب ریاضی ششم شده است که در صورت سراسری شدن این اعتراضات تغییراتی در حجم کتابها خواهیم داد.محمدیان همچنین درباره اعتراض معلمان به محتوای کتاب کار و فناوری، گفت: کار و فناوری درس جدیدی است و معلمان با دانش جدیدی مواجه شده و باید آموزشهای لازم را برای داشتن مهارت کافی در تدریس بکار گیرند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با اشاره به اعتباربخشی و نظرسنجی کتابهای جدیدالتألیف افزود: هر ساله با تغییر محتوای کتابها نظرسنجی از معلمان و کارشناسان و دانش آموزان صورت می گیرد. امسال هم پژوهشگاه سازمان به فراخور تغییر محتوای کتابهای دوم و کتابهای جدیدالتألیف ششم ابتدایی اعتبارسنجی و نظرسنجی لازم را از معلمان، خانواده ها، دانش آموزان و صاحبنظران تا پایان اسفند ماه امسال انجام می دهد و در صورت ضرورت تغییرات لازم و محتوای کتابها برای سال آینده انجام می شود.

  منبع عصر ایران



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۱ ، ۱۵:۲۶
افضلی

با سلام به شما همکار و مخاطب عزیز : در این قسمت سعی شده به سوالات شما عزیزان جواب داده شود البته بیشتر سوالات سطحی است .امید است برای سال آینده تغییراتی انجام شود انشا ا...

  1. روش تدریس ریاضی پایه ششم به چه صورت است؟
    در آموزش هر درس این فرایند پیشنهاد می شود:
    1. با فعالیتهای دست ورزی که دانش آموز در منزل انجام می دهد. مفهوم برای دانش آموز معنی دار می شود. این فعالیت را معلم می تواند خودش با تجربه آموزشی که دارد و یا فعالیتهایی که در اختیار قرار می گیرد انجام دهد.
    2. فعالیت مربوط به کتاب را دانش آموزان به صورت گروهی یا انفرادی (بسته به جمعیت کلاس) انجام می دهند و معلم جمع بندی می کند.
    3. با انجام کار در کلاس هم معلم دانش آموز را از نظر درک ارزیابی کرده و و هم دانش آموز خود را ارزیابی می کند.
    4. با انجام تمرین در منزل تثبیت یادگیری در دانش آموز به وجود می آید. با دادن فعالیتهای دست ورزی دیگر از دانش آموز بخواهید آن مفهوم را بسازد.
      در راهبردهای حل مسئله با توضیح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درک کرده و در مسائل از آن استفاده می کند.

  2. ارزشیابی کتاب پایه ششم به چه صورت است؟
    ارزشیابی کتاب پایه ششم به صورت کمی است.

  3. آیا حتماٌ فصول کتاب باید به ترتیب تدریس شود؟ یا اینکه می توان فصل اول را با توجه به مشکل بودن آن را بعد از چند فصل دیگر تدریس کرد؟
    فصل اول کتاب فصل مشکلی نیست چون دانش آموز تمامی این مفاهیم را یاد گرفته است در اینجا نوع نگاه به مفهوم تغییر کرده یعنی دانش آموز همان دانسته های خود را از منظر دیگر می بیند. چون فصل ها در امتداد یکدیگر هستند بنابر این نمی توان ترتیب آموزشی را تغییر داد.

  4. چرا در تصویر عنوانی و نیز فعالیت ها از کشور مصر نام برده شده است؟
    تصویر تاریخی برای دانش آموزان جذاب است و قدیمی ترین مقالات در مورد کسر و عدد مخلوط در منابع مربوط به مصر باستان یافت شد. دانشمندان ایرانی مانند خوارزمی این مفاهیم را به کار بردند و در حل مسائل از آن استفاده کردند.

  5. با توجه به اینکه در پایه پنجم واحد کسر ها برای دانش آموزان معرفی شده بود. چرا در کتاب ششم بعضی جاها واحد داده نشده است؟
    چون دانش آموزان در سال های گذشته با کسر و مفاهیم آن آشنا شده اند و باید بتوانند با توجه به مخرج کسر واحد را تشخیص دهند.

  6. آیا می توانید راجع به واحد بیشتر توضیح دهید.
    واحد نوعی قرار داد است که ما بسته به نوع پدیده انجام می دهیم به عنوان نمونه اگر یازده مثلث به هم پیوسته داشته باشیم و بخواهیم را روی آن نشان دهیم می توانیم چهار مثلث را به شیوه های متفاوت یک واحد در نظر بگیریم پس دو دسته چهارتایی از مثلثها و یک سه تایی از مثلث ها می شود. یا در صفحه اول فصل دوم تنوع واحدها را می بینید که بسته به نوع اتخاب واحد عدد مربوطه را می نویسیم.

  7. با توجه به اینکه دانش آموزان در پایه پنجم عملیات های کسر و عدد مخلوط را خوانده اند چرا کتاب تاکید روی گسترده نویسی و نمایش روی محور اعداد و همچنین نمایش تصویری کسر و عدد مخلوط دارد؟
    گسترده نویسی عددی قدرت استدلال عددی را در دانش آموز رشد می دهد و حتی ابزار مناسبی در محاسبات ذهنی می باشد. نمایش عدد روی محور اعداد به درک دانش آموز به عدد به عنوان طول کمک می کند. نمایش تصویری درک تصویری دانش آموز را نسبت به مفاهیم تغییر می دهد.

  8. چرا در کتاب ابتدا، سوال ها و فعالیت های دشوار مطرح شده وسپس فعالیت ها با چالش کمتر بیان شده است؟
    رویکرد آموزشی حل مسئله و فعالیت محور است. در بعضی از فعالیتها چون آموزش در راستای دانسته های قبلی معلم است تصور همکاران این است که چالش کمتری مواجه است اما چون نگاه جدید به بعضی از فعالیت ها وجود دارد همکاران تصورشان بر این است که چالش زاست...!

  9. تقسیم کسر بر کسر روی شکل را چگونه توضیح دهیم؟
    ابتدا با فعالیت دست ورزی دانش آموز فرایند عملیات داده شده را در منزل انجام می دهد. در کلاس مفهوم تقسیم را به صورت کلامی بیان می نماییم تا دانش آموز درک نماید که دنبال چه چیزی است سپس کلام آنها را به صورت تصویری نمایش می دهیم سپس از دانش آموز می خواهیم فعالیت تقسیم را به صورت دست ورزی و به صورت تصویری در منزل انجام دهند.

  10. اگرنقاط وسط دو تا از اضلاع یک مثلث را به هم وصل کنیم چه رابطه ای بین این پاره خط وضلع سوم مثلث وجود دارد؟
    این پاره خط موازی ضلع سوم مثلث است و همچنین نصف آن نیز می باشد. (متناسب هستند)

  11. آیا کسر همان نسبت است؟
    خیر، کسر نمادی است برای نشان دادن نسبت ها، نسبت ها را می توان جابه جا کرد مثلا 1به 3 یا 3 به 1 ولی کسر را نمی توان جابه جا کرد. فقط وقتی می توان کسر را نسبت دانست که جنس دو کمیت یکی باشد. مانند: 45دقیقه چه کسری از یک ساعت است یا نسبت 45 دقیقه به یک ساعت مثل 3 به 4 است. نسبت ماشین به چرخ که 1به 4 است را نمی توان کسر در نظر گرفت.

  12. چگونه دوران 90درجه را برای پرچم نسبت به یک نقطه نمایش دهیم؟
    ابتدا دانش آموز باید بتواند زاویه 90 درجه را در جهت های مختلف ببیند سپس از دانش آموز بخواهیم یک خط را به اندازه 90 در جه در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخاند آنگاه خطوط مختلف را و خطوط شکسته به هم متصل را به اندازه 90 در جه بچرخاند، سپس از انتهای پرچم به نقطه وصل می کنیم با توجه به شعاع فرضی بین انتهای پرچم و نقطه در جهت عقربه های ساعت به اندازه 90 درجه کمان می زنیم (فرضی) تا نقطه‌ی ابتدای پرچم به دست آید برای نقطه ی انتهای پرچم و نیز نوک پارچه پرچم چنین عمل می کنیم.
منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۱ ، ۱۵:۰۰
افضلی

 با سلام به شما همکار گرامی در این قسمت مطالبی برای اطلاعات بیشتر شما در زمینه اسید ارائه شده است امید است مورد نظر شما باشد.


اطلاعات عمومی برای معلم  اسید ها و بازها PH

در جهان میلیون‌ها ماده‌ی شیمیایی وجود دارد. بعضی از آنها دارای خاصیت اسیدی و بعضی دیگر دارای خاصیت بازی هستند. اسیدها موادی هستند که در ترکیب با آب یون هیدروژن (+H) آزاد می کنند. بازها موادی هستند که در ترکیب با آب یون هیدروکسید (-OH) آزاد می کنند (آزاد شدن یون دراین گونه واکنش ها تفکیک نامیده می‌شود). یون هیدروکسید آزاد با یون هیدروژن مولکول آب تولید می کند: H+ + OH- = H2O .

در این حالت بازها تراکم یون هیدروژن را در محلول کاهش می دهند. محلولی که غنی از یون‌های هیدروژن است را اسیدی و محلولی که مقدار کمی یون هیدروژن دارد را بازی می نامند. بعضی از اسیدها بصورت جزئی تفکیک می‌شوند و به آنها اسید ضعیف می گویند؛ بعضی دیگر تفکیک کامل دارند و اسید قوی نامیده می‌شوند. بازها هم به همین ترتیب می‌توانند ضعیف یا قوی باشند.
اسیدها و بازهای رقیق که کمتر اشباع هستند فعالیت کمتری در واکنش ها دارند. میزان اسیدی و بازی بودن مواد بوسیله‌ی واحدهای PH اندازه گیری می‌شود. شاخص مورد استفاده محدوده‌ای بین 0 تا 14 دارد. موادی که PH پائین‌تر از 7 دارند اسید‌، آنهایی که PH مساوی 7 دارند خنثی و آنهایی که PH بالاتر از 7 دارند را باز می‌نامند. موادی که PH خیلی پایین دارند اسید قوی و آنهایی که PH خیلی بالا دارند باز قوی هستند. اسیدها و بازهای غلیظ بسیار خورنده و خطرناک هستند.
PH سنجشی برای میزان تراکم یا غلظت یون هیدروژن در محلول است. از آنجا که تعداد رقم‌های این کمیت بسیار زیاد خواهد شد، آن را با لگاریتم در مبنای ده نشان می‌دهند و چون این تراکم همواره از 1 کوچک‌تر است لگاریتم همیشه علامت منفی می‌گیرد و برای جلوگیری از نوشتن علامت منفی، قرار داد شده که همواره آن را با علامت مثبت بنویسند (یک علامت منفی به آن اضافه شده). بنابراین PH ،لگاریتم غلظت یون هیدروژن است و آن را این‌گونه نشان می دهند: [+PH=-log[H  
 بنابراین هرگاه PH عدد کمتری داشته باشد، غلظت یون هیدروژن بیشتر است.
آب مقطر PH =7 دارد. پس چطور ممکن است که آب مقطر یون هیدروزن آزاد داشته باشد؟ این پدیده به علت تفکیک جزئی برخی از مولکول‌های آب در اثر آشفتگی گرمایی است (H2O- ↔ H+ + OH). این یون‌ها بلافاصله به هم می‌پیوندند و مولکول‌های دیگر تفکیک می‌شوند. به این ترتیب یک تعادل دائمی در غلظت مولکول‌های تفکیک شده وجود دارد. 

 اندازه‌گیری PH
موادی وجود دارد که قابلیت تغییر رنگ دربرخورد با محیط‌های اسیدی و بازی دارند. این مواد اصطلاحا «PH indicator» ، یا معرف PH نامیده می شوند. برای مثال «فنول فتالئین» و «بروموتیمول بلو» استفاده می‌شود. معمولا برای اندازه‌گیری PH از کاغذهای مخصوص آغشته به معرف استفاده می کنند. این کاغذ‌ها وقتی که در محلول‌های اسیدی یا بازی فرو برده می‌شوند، بلافاصله دچار تغییر رنگ می‌شوند. در این مورد کاغذ لیتموس (یا ترنسل) برای همه شناخته شده است. . امروزه اندازه‌گیری PH بوسیله‌ی ابزارهای الکترونیکی مثل‌ «PH متر» امکان‌پذیر شده است .

کاغذ لیتموس
لیتموس ماده‌ای است که از گلسنگ‌های خاصی بدست می‌آید.لیتموس قابلیت این را دارد که در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به رنگ آبی در آید. در بسته‌بندی کاغذ لیتموس یک مقیاس رنگی وجود دارد که رنگ کاغذ در PH مورد نظر را نشان می‌دهد



استفاده از کاغذ لیتموس:
استفاده از کاغذ لیتموس بسیار ساده است. ابتدا گوشه‌ی انتها‌ی کاغذ را در مایعی که می‌خواهید آزمایش کنید فرو ببرید و به سرعت خارج کنید. PH مایع با مقایسه رنگ کاغذ با جدول رنگی یا مقیاس در اختیارتان مشخص می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۱ ، ۲۱:۱۱
افضلی

                  ( من کنت مولا فهذا علی مولا )

حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان

با عرشیان و فرشیان است ، محضر شما  و همه ی شیعیان

تبریک و تهنیت عرض می نمایم

گفت پیـغمبر به یــارای سخــن /  پیک رب العالمین آمد به من

گفت حیدر را خدا این تحـفه داد /  بر همه خلق جهان فضلش نهاد

گشت داخــل از یقین زوج بتول / در ولایــت با خداونــد و رسول

عید غدیر خم بر شما مبارک                 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۱ ، ۲۲:۱۳
افضلی

با سلام به شما همکار عزیز

در این قسمت الگو و روش ساخت خودرو برقی و همچنین نحوه ارزیابی این کار بعنوان یک پروژه نوشته شده است. امیدوارم برای شما مفید باشد.


خودروی برقی( دریافت فایل)

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۱ ، ۱۴:۰۵
افضلی

ای عزیزان به شما هدیه زیـــــــــزدان آمد

عید فرخنـــــــده ی نورانی قربـــــــــان آمد

حاجیان سعی شما شد به حقیقت مقبول

رحمت واسعــــه ی حضــرت ســـبحان آمد
عید قربان بر تمامی شیعیان مبارک باد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۱ ، ۱۷:۵۲
افضلی

تا بال به بال عشق بستی . . . . . . . . . . . . . تا هست جهان همیشه هستی

روز عرفه، روز شناخت است. عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان می گسترد و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی آنان می گشاید

روز عرفه بر شما شیعیان مبارک باد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۱ ، ۱۹:۰۶
افضلی

تربت باقر ز رفعت در بقیع دردمندان را شفا و مرهم است.

شهادت امام محمد باقر(ع) بر همه شیعیان تسلیت باد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۱ ، ۱۶:۴۶
افضلی

با سلام به شما همکار و مخاطب عزیز

با توجه به اشکلات چاپی کتاب ریاضی ششم در این قسمت به رفع این مطالب پرداخته شده است امیدوارم مورد توجه شما واقع شود.


دریافت فایل ( بر گرفته از گروه آموزشی پایه پنجم وششم کاشان)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۱ ، ۱۳:۳۱
افضلی