دو راه برای شاد زیستن
دوراه برای شاد زیستن
هرچه ثروت و پول بیشتری داشته باشی شادی و آسایش در زندگی را بیشتر تجربه می کنی! بعضی دیگر از مردم گرچه پول و ثروت را مفید می دانند اما اذعان می کنند پول خوشبختی نمی آورد. شما چه فکر می کنید؟!...
به نظر
شما معارف اسلامی و آموزه های دینی در این باره چه رهنمودی دارند؟! این مقاله در
صدد پرداختن به این موضوع است. با ما همراه باشید.
« بر گرفته از امیر حسین مومنی دانش آموز پایه ششم دبستان ارمغان علم »
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است!
اگر
بخواهیم شادی و آسایش را تجربه کنیم که به معنای واقعی و حقیقی انسان را شاد نماید
باید اذعان کنیم اگر تنها بدنبال شادی های محدود دنیوی باشیم حتماً قافیه را
باخته ایم! زیرا زندگی چند روزه دنیا با همه تفریحات و شادی ها و آسایش هایش
بسیار محدود و تمام شدنی است پس اگر بدنبال شادی و راحتی حقیقی هستیم باید در
جستجوی شادی باشیم که آخرت و زندگی ابدی ما را نیز در بر گیرد و نه تنها آسایش ما
در این جهان را تضمین نماید بلکه دامنه آن آنچنان گسترده باشد که به ابدیت ما نیز
برسد! براین اساس شادی و راحتی در صورتی بدست می آید که به راستی انسان را آسوده
نماید.
آموزه دینی برای کسب شادی
دین
و آموزه های دینی اسلامی برای همه مسائل انسان برنامه دارند و از جمله موضوع شادی
و راحتی او. ناگفته پیداست که دین اسلام باتوجه به ابعاد گوناگون وجود انسان و
امتداد زندگی او تا ابدیت، به ارائه برنامه های خوشبختی و از جمله شادی و آسودگی
انسان می پردازد. بنابراین خواسته اولیه ما برای دستیابی به شادی که محدود نباشد
و همراه ما تازندگی دیگر نیز بیاید، کاملاً مورد توجه و دقت نظر دین می باشد و چه
چیزی از این بهتر!
اگر
بدنبال شادی و راحتی حقیقی هستیم باید در جستجوی شادی باشیم که آخرت و زندگی ابدی
ما را نیز در بر گیرد و نه تنها آسایش ما در این جهان را تضمین نماید بلکه دامنه
آن آنچنان گسترده باشد که به ابدیت ما نیز برسد! براین اساس شادی و راحتی در
صورتی بدست می آید که به راستی انسان را آسوده نماید
یقین؛
یک راهکار مطمئن
بر
اساس احادیث معصومین(علیهم السلام) شادی و راحتی در زندگی در داشتن یقین است.
مقصود از یقین، باور قلبی و ایمان درونی انسان است که دید او را از ظواهر مادی به
ابدیت و معنویات رشد می دهد و بال و پر او را می گشاید. انسانی که به غیب و امور اخروی یقین
دارد در زندگی بدنبال ظواهر محدود حرکت نمی کند و همواره افق دیدش را گسترده می
بیند. از این رو چنین شخصی در زندگی با شکست ها غم زده و مضطرب نمی شود و طعم
واقعی شادی و راحتی را می چشد. آنچنان که روایت شریف می فرماید: إنّ الرّاحة و
الفرح فی الیقین؛ براستی که راحتی و آسایش و نیز شادی در داشتن یقین و باور قلبی
است.
باید
توجه نمود که یقین با داشتن علم به تنهایی حاصل نمی شود. به عبارت دیگر علم به
وجود غیب و امور اخروی به تنهایی نمی تواند شادی را به زندگی انسان هدیه کند بلکه
آن باور قلب است که انسان را در پیشگاه معبود الهی وادار به سجود و تعظیم می
نماید و قلب او را خاشع و خاضع می گرداند.
رضای به قضا؛ فاکتور دوم شاد زیستن
رضایت
به تقدیر و قضا و قدر الهی شرط اولی است که با وجود آن انسان می تواند شادی و
راحتی را به معنای حقیقی درک نماید. شادی و آسایشی ابدی که هرگز از میان نمی رود!
براساس معارف اسلامی ما قضای الهی اموری حتمی است که البته منافاتی با اختیار
انسان ندارد بلکه کاملاً آن را نیز در برمی گیرد به طوری که مثلاً دعا کردن می
تواند قضای حتمی را تغییر دهد: الدّعاء یردّ القضاء. البته بحث از قضا و قدر الهی
و ارتباط آن با اختیار انسان بحثی مفصل است که ما در این مقاله در صدد بررسی
زوایای آن نیستیم و شایسته است در مجالی دیگر بدان پرداخته شود. مقصود ما در این
نوشتار آن است که رضایت داشتن به قضا و قدر الهی سبب می شود انسان شادی و راحتی
را در زندگی تجربه نماید. آنچنان که روایت شریف بدان اشاره دارد: إن الراحة و
الفرح فی الیقین و الرضاء بقضاء الله؛ همانا راحتی و شادی در باور قلبی و رضایت به
قضای الهی است.
رضایت
به تقدیر و قضا و قدر الهی شرط اولی است که با وجود آن انسان می تواند شادی و
راحتی را به معنای حقیقی درک نماید. شادی و آسایشی ابدی که هرگز از میان
نمی رود! براساس معارف اسلامی ما قضای الهی اموری حتمی است که البته منافاتی با
اختیار انسان ندارد بلکه کاملاً آن را نیز در برمی گیرد به طوری که مثلاً دعا
کردن می تواند قضای حتمی را تغییر دهد: الدّعاء یردّ القضاء
نتیجه گیری
براساس
آموزه های اسلامی شادی و راحتی در زندگی در داشتن باور قلبی به خداوند و امور
اخروی و نیز رضایت داشتن به قضای الهی است پس اگر در زندگی اضطراب و ناراحتی
بسیاری را تجربه می کنی به قلبت رجوع کن که یقین و رضایت در او کمرنگ شده است!