برنامه ی سالانه واثرات آن درآموزش وتربیت
باسمه تعالی
موضوع: برنامه ی سالانه واثرات آن درآموزش وتربیت
---------------------------------------------------------------------------------
امام علی (ع) : (تدبیر) آینده نگری قبل از عمل , تو را از پشیمانی ایمن می سازد.)
تعریف برنامه ریزی:
برنامه ریزی عبارت است از فراگرد تعیین وتعریف هدفها , وتدارک اقدامات و وسایلی است که تحقق هدفها را میسر می سازد. برنام ریزی شامل مراحل زیر است :
1- هدف گذاری : تعیین هدفها واولویت آنها
2- پیش نگری : بررسی وپیش بینی منابع وامکانات برای تحقق هدفها
3- بودجه بندی : تشخیص فعالیتها واقداماتی که با استفاده از منابع وامکانات صورت خواهد گرفت( تبدیل امکانات به اقدامات عملی دقیق)
4- تعیین خط مشی ها , روشها وملاکهای عملیات .
هدف گذاری : برنامه ریزی با تعیین هدف آغاز می شود. هدفها , اولاَ معرف سازمان بوده , موجودیت آن را توجیه می کنند؛ ثانیاَ زمینه ی هماهنگی فعالیتهای سازمانی را فراهم کرده , وظایف را به هم مرتبط می سازند؛ و ثالثاَ بعنوان ملاکهای ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرند.
تعیین هدفها وتحقق آنها تابع شرایط وضوابطی است :
1- هدفها باید تحقق پذیر باشند.
2- هدفها باید سنجش پذیر باشند.
3- هدفها باید پذیرفتنی باشند.
4- هدفها باید همخوانی وتوافق داشته باشند.
پیش نگری : برنامه ها با آینده سر وکار دارند . بنابراین , پس از تعیین هدفها , گام مهم بعدی پیش بینی آینده است . در این مرحله باید راجع به مسائل زیر تصمیم گیری شود :
1- عوامل مهمی که بر تحقق موفقیت آمیز هدفها موثرند , کدامند؟
2- چه اطلاعاتی درباره ی عوامل فوق موجود است؟
3- روش مناسب برای پیش بینی وضعیت هر یک از عوامل مهم در آینده کدام است؟
بودجه بندی : به زبان ساده , سندی است که مشخص می کند که چه مقدار از کل منابع آموزشی به هدفهای خاص در یک دوره ی زمانی معین اختصاص خواهد یافت .
خط مشی : رهنمود کلی برای اجرای برنام , خط مشی نامیده می شود.بازتاب اهداف می باشد و نحوه ی اجرای عملیات را مشخص می کند.
اهمیت برنامه ریزی : برنامه ریزی در آموزش وتربیت در درجه ی اول اهمیت قرار دارد. برنامه ها , مبانی لازم برای هماهنگی , رهبری وکنترل به وجود می آورند وبا مشخص کردن جوانب عملی ورفتاری فعالیتها ( یعنی , چه کسی , چه را , کجا , چه موقع , چگونه باید انجام دهد) , بلا تکلیفی را کاهش می دهند.
برنامه می کوشد به پرسشهای زیر پاسخ دهیم :
1- چه کسی وتا چه حد آموزش داده خواهند شد؟
2- برنامه ی تهیه ی شده برای رسیدن به هدفها , چه وسعت وماهیتی دارد؟
3- به چه هدفهایی می خوهند دست یابند؟
4- برای یادگیری موثر محتوای برنامه , از چه روشها , مواد وفعالیتها باید استفاده شود؟
عناصر تشکیل دهنده ی برنامه عبارتند از : هدفها , محتوا و مواد درسی , روشهای تدریس , نتایج یادگیری ونظام ارزشیابی.
اگر برنامه ها با روشن بینی اجرا شوند وهدفهای
آنها قابل فهم وعملی باشند , انتظار می رود که مسئولین بتوانند بازده آموزشی مدارس
را بهبود بخشند.
گردآورنده : راضیه خواجه افضلی